דיוסמקטיט (Diosmectite)

featured image

דיוסמקטיט הינו חימר קולואידי טבעי (natural colloidal clay) המשתייך למשפחת ה-dioctahedral smectite. חומר זה ממוצה ממשקעים גאולוגיים והנו בעל מבנה קריסטלוגרפי יציב המאופיין על ידי שילוב של סיליקה, אלומיניום ומגנזיום. כיום חומר זה עובר תהליך כימי רב-שלבי ובסופו של דבר מזוקק לאבקה דקה, יציבה, חסרת טעם וריח בצבע לבן-בז’.

דיוסמקטיט מאושר כיום לשימוש על ידי מנהל המזון והתרופות בארצות הברית במספר אינדיקציות ובכלל זה שלשול חריף בילדים, שלשול פונקציונאלי כרוני וכאבים הקשורים במחלות מעי פונקציונליות במבוגרים. מנגנון הפעולה של דיוסמקטיט מבוסס על יכולתו “לצפות” את דופן המעי. החומר מייצב את המוקוזה של המעי ומשמש כמגן תאי כנגד חומרים כדוגמת חומצה הידרוכלורית וחומצות מרה. החומר סופג אנטרוטוקסינים המופרשים על ידי חיידקים ונגיפים, מפחית מדיאטורים של דלקת, מחזק פגמים שנוצרים באפיתל כתוצאה מתגובה דלקתית מוגזמת ומפחית רגישות להרחבה של הקולון והרקטום. (1) בנוסף, לדיוסמקטיט תכונות ספיגה הגורמות לירידה בנפח השלשול: החומר סופח לא רק מים אלא גם את מחוללי השלשול עצמו (חיידקים ונגיפים) (2).

מספר מחקרים קליניים-מבוקרים הדגימו את היעילות של דיוסמקטיט כטיפול בשלשול חריף וכרוני. במחקר כפול סמיות בהשתתפות 524 חולים עם תסמונת מעי רגיז נמצא כי שימוש בדיוסמקטיט הפחית תסמיני מעי רגיז בחולים עם תסמונת מעי רגיז מסוג עצירות לעומת אינבו וכי הזמן עד הטבה קלינית היה קצר יותר מאשר בקבוצה שקיבלה אינבו. במחקר אחר שבחן את השימוש בתכשיר בחולים בגירים עם שלשול חריף נמצא כי בחולים אשר קיבלו דיוסמקטיט הזמן עד חלוף תסמיני השלשול התקצר ב-15 שעות לעומת קבוצת הביקורת וכי לטיפול פרופיל בטיחות גבוהה. סקירת cochrance של 18 מחקרים אף מצאה שמשך תסמיני השלשול התקצר ב-24 שעות (3). במחקר נוסף שבחן את השפעת התכשיר על שלשול חריף בילדים נמצא כי בילדים אשר קיבלו דיוסמקטיט נפח השלשול פחת באופן מובהק לעומת ילדים שקיבלו אינבו.

לאחרונה פורסמו בכתב העת BMC Microbiology ממצאיו של מחקר אשר בחן את השפעת טיפול של חמישה שבועות עם דיוסמקטיט על מיקרוביוטת המעי בחולים בגירים עם שלשול כרוני. במחקר נמצא כי המיקרוביום במעי לא הושפע על ידי נטילת התכשיר וכי גם בחלוקה לתת-קבוצות של חולים שהגיבו או לא הגיבו לא טיפול לא נמצאה השפעה על המיקרוביום. בנוסף, נמצא כי הטיפול הפחית את שיעור החולים עם שלשול מ-74% ל-40% ביום 8 לטיפול ו-49% ביום 35 לטיפול. (1)  בסקירת ה-cochrane נמצאי כי שיעור הילדים עם רזולוציה של השלשול לאחר שלושה ימים גדל פי 2.1 בילדים שקיבלו דיוסמקטיט לעומת טיפול אינבו או העדר טיפול וכי נפח הצואה בקבוצת ההתערבות היו נמוך ב-11.37 גרם/ק”ג לעומת קבוצת הביקורת (3).

בישראל, הקווים המנחים של טיפול בגסטרואנטריטיס חדה בילדים אשר פורסמו במרץ 2023 על ידי האיגוד הישראלי לרפואת ילדים, החוג למחלות זיהומיות בילדים והאיגוד לגסטרואנטרולוגיה, תזונה ומחלת כבד בילדים, מזכירים את דיוסמקטיט כטיפול אפשרי. הקווים המנחים מאמצים את ממצאי סקירת ה-cochrane ומפרטים כי הטיפול עם דיוסמקטיט מקצר את משך השלשול ביממה, משפר את הסיכוי להחלמה ביום השלישי לאחר הופעת התסמינים ומפחית את נפח היציאות. (4)

לאחרונה הושק בישראל תכשיר “הפי טאמי” המכיל דיוסמקטיט. התכשיר יכול לשמש בשלשול חריף, בשלשול כרוני ובכאבי בטן וניתן לצרוך אותו ישירות או בערבוב עם מזונות מוצקים למחצה כדוגמת יוגורט וכ-50 מ”ל מים או מיץ. תכשיר זה יכול לסייע בקיצור הזמן עד רזולוציה של שלשול חריף ולהפחית את התסמינים של שלשול כרוני. (5)

ספרות:

1. Da Silva, K., Guilly, S., Thirion, F. et al. Long-term diosmectite use does not alter the gut microbiota in adults with chronic diarrhea. BMC Microbiol 22, 54 (2022). https://doi.org/10.1186/s12866-022-02464-7

2. Dupont C, Foo JL, Garnier P, Moore N, Mathiex-Fortunet H, Salazar-Lindo E; Peru and Malaysia Diosmectite Study Groups. Oral diosmectite reduces stool output and diarrhea duration in children with acute watery diarrhea. Clin Gastroenterol Hepatol. 2009 Apr;7(4):456-62. doi: 10.1016/j.cgh.2008.12.007. Epub 2008 Dec 13. PMID: 19268266.

3. DOI: 10.1002/14651858.CD011526.pub2.

4. המלצות לאבחון ולטיפול בגסטרואנטריטיס חדה בילדים בישראל

5. עמוד מוצר “האפי טאמי”

Read More

Share on Google Plus
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 Comments :

Post a Comment