Recenze filmu Enola Holmesová 2. Sherlockova sestra na Netflixu řeší případ inspirovaný skutečnou událostí

Online News Magazine

Plusy

• Hlavní hrdinka. Větší prostor pro Sherlocka. Inspirace skutečnou událostí

Minusy

• Délka filmu a trochu překombinovaná detektivní zápletka

Jestliže první film o Enole Holmes byl o hledání její svobodomyslné matky, završení procesu výchovy šestnáctileté dívky k samostatnosti a pokoušení limitů upjaté viktoriánské éry, ten druhý, který distribuuje opět Netflix, je o potřebě spolupráce. A to nejen k dosažení společenské změny, ale i při vyřešení detektivního případu.

Online News Magazine Inspirace skutečnou událostí

Je inspirován skutečnou historickou událostí z roku 1988, známou jako Match Girls’ Strike, kdy dělnice Sarah Chapman zorganizovala v londýnské továrně na zápalky Bryant & May první zaměstnaneckou protestní akci pořádanou ženami. Cílem stávky bylo upozornit na neuspokojivé pracovní podmínky těchto žen, ohrožující jejich zdraví.

Pokračování se tak odklání od knižní předlohy Nancy Springer a jde si svou vlastní cestou. Zatímco první film vycházel z úvodního dílu knižní série Případ pohřešovaného markýze, filmová dvojka si z druhého dílu této série Případ lidumilné levačky bere kromě rámcujícího sociálně-třídního komentáře jen základní dějovou kostru, že si hlavní hrdinka zakládá vlastní detektivní kancelář a pouští se do pátrání po zmizelé dívce. A pak některé prvky z ní, jako je získávání stop pomocí milostné korespondence.

Onou pohřešovanou mladou ženou ve filmu je Sarah Chapman. Starší sestra dívky Bessie, která přijde její zmizení nahlásit v momentě, kdy Enola (Millie Bobby Brown) vážně přemýšlí, že svou detektivní živnost zavře. Potýká se totiž s nedůvěrou ze strany potenciálních zákazníků, pro něž je příliš mladá a nezkušená. Klienti ji považují spíš za sekretářku, případně prostředníka k jejímu slavnému staršímu bratrovi.

Ne tak Bessie, s níž se vydává do továrny na zápalky, kde začne zkoumat stopy, které po sobě Sarah zanechala. A nejen tam, ale i v kabaretu, kde po večerech vystupovala. Nitky případu se začnou postupně skládat a s nimi i indicie nejen o spojení Sarah s tajemným mužem z vyšších kruhů, ale i o tom, že za úmrtími dívek v továrně nemusel být tyfus, jak se to snaží prezentovat její vedení.

Online News Magazine Potřeba spolupráce

Svůj případ korupce vládních úředníků řeší i Sherlock Holmes (Henry Cavill), přičemž se ukáže, že oba případy spolu nějak souvisejí a že se jeho sestra díky nim ocitá v ohrožení života. Po krku jí totiž jde nemilosrdný inspektor Grail (David Thewlis), který ji obviní z vraždy. Enole tak v její šlamastyce musí pomoci nejen její bratr, ale i matka (Helena Bonham Carter), Edith (Susan Wokoma) a zamilovaný lord Tewkesbury (Louis Partridge).

Online News Magazine Klepněte pro větší obrázek

Romantická linka mezi ním a Enolou si nadále udržuje cudný ráz, i když je znát, jak se navzájem postupně osmělují. Třeba ve scéně, kdy ji mladý lord učí tančit. Jsou si zároveň parťáky v ohrožení, kdy si osvojují dovednosti, jak mu čelit. To je i jedno z poselství filmu, že když chcete postoupit dál nebo prosadit nějakou věc, naučte se kooperovat s druhými, kteří vám v tom mohou být nápomocni.

Pochopit to musí i Enola Holmes, která ve snaze vystoupit ze stínu svého bratra naráží na limity toho, co je schopna sama zvládnout. Její představitelka, osmnáctiletá Millie Bobby Brown, sympaticky ztvárňuje rozpor mezi racionálně uvažující adeptkou detektivního řemesla a emocemi zmítanou teenagerkou.

Její mimika a výmluvné pohledy, s nimiž reaguje na situace, v kombinaci s prolomením čtvrté stěny, kdy oslovuje přímo diváky, působí nadále zábavně. Hned v úvodu tak například přeruší sekvenci, kdy prchá před policií, aby vysvětlila, jak k tomu došlo.

Online News Magazine Postavy ze sherlockovského světa

Tento guyritchieovský způsob vyprávění používal režisér Harry Bradbeer už v jedničce a tady v něm pokračuje s vědomím toho, že točí odlehčenou podívanou pro celou rodinu, která se nebere příliš vážně. I nadále do ní vkládá animované kresby, rozpohybované obrazové dedukce při řešení případu, zpomalené i zrychlené záběry i flashbacky. Kulisy Londýna vykazují stále svůj digitální původ, na kostýmech a výpravě si tvůrci dali záležet.

Větší prostor než v jedničce tu získává Sherlock Holmes a to nejen jako bratr Enoly, který se naopak od ní může učit větší emoční otevřenosti, ale i jako detektiv. Kdo oproti ní absentuje, je nejstarší bratr Enoly Mycroft. Nechybí inspektor Lestrade a objevují se tu nově další dvě důležité postavy ze Sherlockova světa, jen v odlišných genderových a rasových variacích než jsme zvyklí. Jedna z nich, ta antagonistická, přitom vnáší novou dynamiku do vztahu s Holmesem, která bude určitě využita v dalších dílech.

Knižní série má osm dílů, takže je z čeho čerpat. Ta filmová vykazuje i po druhém dílu potenciál růstu. Dvojka nezaostává za jedničkou, ale ani ji výrazně kvalitativně nepřekračuje. Pracuje s dospíváním mladých hrdinů a jejich romantickým poutem, v případě toho sourozeneckého mezi Enolou a Sherlockem hledá styčné body jejich povah, které se zároveň stávají zdrojem jejich slovních šarvátek. Na osobnostním vybavení sourozenců je také čím dál víc patrný vliv a výchova jejich matky.

V míře ohrožení, které Enole hrozí, se netflixovská viktoriánská detektivka přibližuje těm dospělým, uvnitř si ale uchová teenagerskou hravost, bezprostřednost a zvídavost hlavní hrdinky. Nejen díky ní, ale i zapojení postav ze sherlockovského světa, se na další díly i nadále budu těšit.

Online News Magazine Enola Holmesová 2

• Žánr: detektivní
  • Původní název: Enola Holmes 2